Project « What makes a Screencast successful? »

When recording short teaching videos (screencasts), there are a lot of options that are not always carefully reflected: Should only presentation slides be recorded, or also a video of the teacher? If the latter is chosen, how should gestures be employed to improve (and not distract) the attention of observers? In this project, different aspect of screencast (teacher video yes/no, type of articulation and gestures) are explored. The difficulty level of contents will also be varied. The dependent variables are the distribution of attention during viewing of the screencasts (measured via eye-tracking) and also the emotional responses of observers. The level of elaboration will be assessed by asking specific questions about the content of the screencast. The project should shed light on the factors that make a successful screencast.

Duration
31.12.2018 – 31.08.2020

Collaborators

  • Prof. Matthias Maalouli-Hartmann, Faculty of Psychology, Swiss Distance Learning University
  • MSc Nik Hunziker, Faculty of Psychology, Swiss Distance Learning University
  • BASc Livio Hardegger, Faculty of Psychology, Swiss Distance Learning University

Funding

  • Research Fond Swiss Distance Learning University

Projekt «Screencast – Worauf kommt es an?»

Bei der Aufnahme von kurzen Lehrvideos gibt es viele Optionen, über die man nicht immer so bewusst nachdenkt: Soll man nur die Präsentationsfolien, oder auch ein Video der Dozentin, des Dozenten, aufzeichnen? Wenn das Dozierendenvideo mitausgewählt wird, wie sollen Gestik und Mimik eingesetzt werden, damit sie für die Zuhörer förderlich (statt hinderlich) sind? In diesem Projekt sollen verschiedene Aspekte (Dozierendenvideo ja/nein, gezielter Einsatz von Gestik) auf die Verarbeitungstiefe der Zuhörerinnen und Zuhörer untersucht werden. Variiert wird zudem die Schwierigkeit des Inhaltes. Gemessen wird die Aufmerksamkeitsverteilung der Zuhörerinnen und Zuhöhrer mittels Augenbewegungsaufzeichnung und die emotionalen Reaktionen. Die Verarbeitungstiefe wird mittels Inhaltsfragen überprüft. Das Projekt soll helfen, Aspekte herauszukristallisieren, die ein erfolgreiches Lehrvideo ausmachen.

Projektdauer
31.12.2018 – 31.08.2020

Teilnehmende

  • Prof. Matthias Maalouli-Hartmann, Psychologische Fakultät, FernUni Schweiz
  • M Sc Nik Hunziker, Psychologische Fakultät, FernUni Schweiz
  • B Sc Livio Hardegger, Psychologische Fakultät, FernUni Schweiz

Finanzierung

  • Forschungsfond FernUni Schweiz
scroll to top